21 август, 2008

Тимур Муцураев

Незнайно защо, събитията покрай Русия/Грузия/Южна Осетия ми напомниха за въпросния певец, Тимур Муцураев, чиито песни бях открил преди много години и почти бях забравил. Той е странно явление, противоречив, патриотичен, силно вярващ чеченски мюсюлманин. Мобилизиран едва на 18 години и е изпратен на фронта по време на Първата Чеченска война. Предимно на фронта композира и изпълнява песните си, с които по-късно придобива известна популярност. Именно тези песни (нашиди, ислямско ориентирани произведения) допринасят както за неговата популярност, така и за противоречивия му образ. Песните всъщност са доста добри, изпълнени под акомпанимент само на една китара, но са изключително тежки и тягостни, особено ако разбирате руски и се освободите от предразсъдъците относно съдържанието. Да, въпреки че е активист за чеченска независимост, Муцураев изпълнява всичките си песни на руски, като дори в руската версия на wikipedia е наречен "бард". Пее предимно за освободителното движение, за чеченските лидери и за исляма. Много остър в песните си срещу Русия, но вярва че единствено мирните преговори ще донесат независимост на Чечения. В момента песните на Муцураев са забранени както в родината му, така и в Русия, което обаче не пречи да се разпространяват изключително широко по интернет и други underground канали.



---

1 коментар:

  1. Дори не бях му чувала името, иначе за въпросните чеченски певци май съм слушала о.0

    ОтговорИзтриване

Добре дошли в тролосферата.