02 юни, 2008

Не е ли смущаващо какво празнуваме днес, 2 юни?

Далеч съм от мисълта да поставям под съмнение делата на Христо Ботев или който и да е от българските национални герои. Замислям се обаче за странната българска традиция да се отбелязва смърт на исторически значима личност, а не примерно рождение или важно събитие, което не е обременено с негативна конотация. Не навява ли отбелязването на смъртта на един революционер тягостни мисли (ако изобщо някой се замисля защо вият сирените). Не се ли натяква по този начин идеята как, а не защо е умрял той, и по-точно - от кого е бил убит?

По времето когато са били писани, Ботевите произведения са били вдъхновяващи и революционни, те заклеймяват робството и повдигат духа. И днес те се считат за връх в литературата за времето си. Да, но днес в училищата учениците рецитират неговите стихове. Нямал съм възможността да говоря по темата с деца от турски произход, но се чудя как те възприемат това? Съучениците им с гордост рецитират стихове, в които турското робство е заклеймено, а турците са своеобразни антагонисти. Дали не се чувстват не на място, отчуждени и донякъде виновни. Аз поне бих останал с впечатлението, че някой ми вменява вина.

Ако се замислим, имаме доста празници, които са спорни откъм празничност. Убит революционер, изгубени битки и възстания, освободителни войни без особено активно наше участие. Как ли изглежда това в очите на един чужденец? А как ли се отразява това на днешните ученици? Лично аз осъзнавам как е било изкривено мисленето ми спрямо турските граждани и Турция, затова сега полагам усилия да не ги приемам като нещо негативно. Тогава етническото напрежение не беше проблем и тези неща можеха да се пренебрегнат. Ще можем ли да ги пренебрегнем утре, когато учениците пораснат, и етническото напрежение ще е на прага на ескалацията?
---

2 коментара:

  1. Не празнуваме, а честваме.

    Честванията са за деня на смъртта, защото чрез нея се обезсмъртява делото, и не е смущаващо.

    ОтговорИзтриване
  2. Да така е, грешно съм се изразил. Но дори и някой да успее да обясни разликата на обикновените хора, ефектът е същия.

    Хубаво е да се обезсмъртява делото, но това ли е начина? Не може ли да се намери компромисна дата за това? На мен лично не ми допадат нито подобни чествания, нито заклеймяването на другия лош в учебниците по история. Другият вече не е лош, но как се обяснява това на подрастващите?

    ОтговорИзтриване

Добре дошли в тролосферата.