03 февруари, 2008

Как държавата (ще) реши да си отглежда религиозен фанатизъм

Към днешна дата предметът "Религия" се изучава в основните и средните училища като свободно-избираем. Понастоящем обект на обсъждане е проект за въвеждане в основните училища на предмета като задължителен - от първи до седми клас. Най-вероятно проекта ще стане факт и ще започне да се прилага от следващата учебна година. Преподаватели ще бъдат бакалаври или магистри, завършили специалност "Богословие", както и преподаватели, изкарали курс по преквалификация. Предметът "Религия" вероятно ще се изучава в неконфесионална форма - т.е., всички ще изучават един и същи материал, независимо от религиозната си принадлежност (за разлика от конфесионалната форма - всеки изучава религията към която принадлежи, като атеистите и последователите на нетрадиционни религии изучават етика, логика, или философия). Ако всичко написано дотук ви се струва в реда на нещата - помислете отново и опитайте да четете между редовете.

Да започнем с аргументите, които се лансират в подкрепа на въвеждането на задължителното изучаване на предмета. Говори се за нравствено възпитание, намаляване на насилието в училищата, противопоставяне на уличното въздействие, на наркотиците, чалгата, проституцията ... Всичко това обаче остава в сферата на добрите пожелания, тъй като е абсолютно недоказуемо че ще се случи. А че е възможно да предизвика обратен ефект никой не го повдига като въпрос. Говори се за морални и социални ценности с лицемерното премълчаване от къде всъщност идват тези ценности и как точно религията си ги е присвоила. Това обаче също е друг въпрос, който първо че никой не желае да дискутира, и второ - тенденцията е да се поощрява плагиатството на църквата.

Следва обаче много по-сериозен въпрос. Религия ще се преподава на деца във възрастова граница 7-14 години. На 7 години те все още вярват в Дядо Коледа, нямат развито аналитично мислене и са особено податливи на всякакви внушения. От своя страна завършилите богословие са прекрасно обучени за слабостите на човешката психика и работата им е да насаждат религиозната идеология сред слабите по характер. Въпреки че учебният план е организиран привидно по начин, който не предполага идеологизиране, напълно съм убеден че ще се случи точно това. Особено обезпокоителен е факта, че една от предложените теми за изучаване е формулирана по начин "Всички живи същества са божии творения". Дали можем за миг да си представим как един харизматичен богослов с 5 годишен стаж в психологическото обучение преподава тази материя на няколко класа 8 годишни хлапета. От картината напълно ще отсъстват понятия като "обективност", "плурализъм" и "различна гледна точка". Както и какъвто и да е помен от скептицизъм от страна на децата. Колкото и добре да е подготвен материала, никога няма да може да се избяга от човешкия фактор.

Никой не успя да даде адекватен отговор на въпроса защо трябва да се зазубрят определени молитви от библията и корана. Кому е нужно това? Вместо отрано да се започне с обща култура за религиите и тяхното многообразие, с различните им гледни точки и с идеите които всяка от тях представя, ще бъде решено точно обратното - децата да бъдат индокринирани по съмнителен начин с една идеология, която в дългосрочен план може да бъде основа на религиозен фанатизъм. Което изобщо не трябва да учудва който и да било, при положение че децата ще бъдат закърмени с една идеология от най-ранна възраст, и която за разлика от Дядо Коледа е разпространена при всички възрасти.

Ни най-малко не е нормално в една светска държава да се въвежда задължително религиозно образование. Зад всяко неадекватно решение на правителството и министерски съвет стоят някакви очевидни интереси. В настоящия случай липсва очевидната облага за когото и да било, и поради това все още не съм наясно какви са реалните мотиви за въвеждането на този абсурд в и без това достатъчно абсурдното образование. Вече писах, че етническото напрежение тепърва ще ескалира, дори това е очевидно, но никакви аргументи не могат да оправдаят управляващите, че полагат основите на религиозно напрежение, при това в твърде дългосрочна развръзка.


3 коментара:

  1. Според мен, на абсурда, да ми се говори, как влизането в училищата на едни хора, дето си дърпат брадите зарад свещоливници и мекичарници, щяло да вдигне морала, трябва да се отговори с още по-голям абсурд. И затова - издигам призива за изучаване на Летящото Спагетено Чудовище в училищата!

    ОтговорИзтриване
  2. Аз съм учила религии в училище. Не по този начин, разбира се. Философията ни в 12-ти клас представляваше учебник "Световни религии". Много добър, с добър преподавател доста неща могат да се научат. Има ли представен учебен план, за това как ще им бъде "преподавана" религията? На нас ни беше подробно обяснено как никой не се опитва да ни накара да вярваме, а просто ни запознават с различните култури и т.н., и т.н. Такъв предмет е дори препоръчително да има (Световните религии, де).

    ОтговорИзтриване
  3. Никой няма нищо против това, за което пишеш, а него и сега си го има. От концепцията на Светия Синод, обаче - http://www.sarakt.org/viara-7.html - ясно се вижда, че става въпрос именно за Вероучение, а названието "Религия" е само за заблуда на противника. От същия характер е и концепцията на т.нар. Обществен съвет (какво му е общественото, като там всички са от СУ), просто тя не е чак толкова дразнеща.

    ОтговорИзтриване

Добре дошли в тролосферата.